مجله U.S.POLO

تثبیت موقعیت برند

آموزش کتاب برندسازی نوشته باربارا فیندلی شنک و بیل چیاراوال درس یازدهم تثبیت موقعیت برند

تثبیت موقعیت برند

انسان امروز در طول روز در معرض هزاران پیام تبلیغاتی قرار دارد . مردم برای در امان ماندن از این بمباران رسانه‌ای به بی‌اعتنایی روی آورده‌اند . آن‌ها به تبلیغات برند جدید اهمیت نمی‌دهند . البته به تبلیغات برند مورد اعتمادشان هم توجه نمی‌کنند . آنچه نظر آن‌ها را جلب میکند تمایز است . وقتی برندی به سراغ رفع نیازی می‌رود که از نظرها مغفول مانده یا مشکلی را به شیوه متفاوت حل میکند نگاه‌ها را به سمت خود میکشد . اگر مشتری یک تجربه مطابق با آرزو و انتظارات خود از برند شما پیدا کند آنگاه شما موفق به تثبیت موقعیت برند خود در ذهن او شده‌اید . این جمله والتر لندور نابغه برندسازی را به خاطر داشته باشید : محصولات در کارخانه تولید میشوند اما برندها در ذهن خلق میشوند .

یافتن جای خالی

برای ورود و تثبیت برند خود در ذهن مشتری ابتدا باید یک جای خالی بیابید . ایده شما در ذهن مشتری جای نمیگیرد مگر اینکه مطابق با نیاز او باشد . بازی جورچین را به خاطر بیاورید . قطعه‌ای که مطابق با فضای خالی بود به راحتی داخل شیار می‌رفت . wheightwatcher شرکتی بین‌المللی که در سال 1963 در امریکا تاسیس شد و اکنون در ده‌ها کشور فعالیت دارد . شعار این شرکت کاهش وزن با استفاده از متد علمی است . این شرکت کلمه‌ای را برند کرد که سال‌ها قبل از تاسیس در میان مردم رواج داشت .

یافتن یک نیاز منحصر به فرد

برای تثبیت برند خود به دنبال دادن یک پاسخ قطعی به یک نیاز منحصر به فرد باشید . نباید به دنبال این باشید که نظر همگان را جلب کنید . شرکت هواپیمایی ایزی‌جت تصمیم به متعادل کردن هزینه سفر گرفت . این شرکت با با شعار هواپیمای دلخواه اینترنتی و بازاریابی با بودجه مختصر خود را پیشتاز شرکت‌های هواپیمایی کم هزینه اروپا گرداند .

یافتن پاسخ قطعی

سعی کنید راه حل مسلم را تغییر دهید . البته ایجاد راه حل جدید برای خواسته یا نیازی که به آن پرداخته شده نیازمند درک عمیق از فرهنگ مردم و بازاریابی حرفه‌ایست . نمونه‌های بسیار موفقی از برندسازی به این شیوه وجود دارد . شرکت اپل در سال 2001 با علم به تمایل بازار به کارهای مینیاتوری آی‌پاد را به عنوان یک دستگاه سازگار با مکینتاش و با شعار هزار آهنگ در جیبتان معرفی کرد . این دستگاه در سال 2005 پرفروش‌ترین دستگاه پخش صوتی دیجیتال در جهان شد .

یافتن نقطه تمایز

نقطه تفاوت شما در بازار کلید تثبیت شماست . مشخصات منحصر به فردتان شما را از رقبا جدا میکند و مشتری را به محصول جذب میکند . باید محصول خود را از دام همه چیزهای بازار مثل هم هستند دور نگه دارید . USP یا همان پیشنهاد فروش منحصربه فرد را به صورت دقیق طراحی کنید . چیزهای واقعی درباره خود ، کسب و کار یا محصولتان که متمایز از دیگران است بیابید و خود را با آن تعریف کنید . مشتری را با منافع منحصر به فردی که در ارتباط با شما به دست می‌آوردن آشنا کنید و آن را تقویت کنید . از ایجاد یک برند تقلیدی اجتناب کنید .

نوشتن بیانیه تثبیت موقعیت برند

حالا آنچه برای نوشتن بیاینه تثبیت مشتری لازم است میدانیم . بیانیه تثبیت مشتری باید داری مراحل زیر باشد :

1.نام شرکت یا محصول

2.توضیح کسب و کار

3.خلاصه‌ای از نقطه تمایز

4.شرح حال مشتری

برای نمونه : شرکت ساختمانی پناه نخستین شرکت سازنده ساختمان‌های با مصرف بهینه انرژی با طراحی سفارشی ، مقرون به صرفه برای ساکنان جویای کیفیت در منطقه زعفرانیه که یکی از محل‌های سکونت منحصر به فرد است .

 

فروشگاه اینترنتی یو اس پولو نمایندگی برند .U.S. POLO ASSN در ایران

 

 

درس یازدهم

برگرفته از کتاب برندسازی

نوشته

بیل چیاراوال ، باربارا فیندلی شنک

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *